среда, 12 июня 2013 г.

Прпоную Вашій увазу урок з української мови


План-конспект уроку на тему "Активна і пасивна лексика в сучасній українській мові"

Тема: Активна і пасивна лексика в сучасній українській мові.
Мета: Засвоєння поняття про лексичне значення слова; вироблення навичок пояснювати лексичне значення слова, використовувати тлумачний словник. Виховання естетичних смаків.

Основний зміст уроку.
“Слово – це діамант, що сяє й сміється, то обернеться мутною сльозою, то виблискує яскраво-гнівно або ласкаво, спокійніше, з добротою то спалахне, мов зірка провідна, яка народжує надії, мрії, сподівання, або веселкою заграє й так бадьоро запалає, неначе вабить, і кличе, і навіть надихає” (Т. Косинка).
I. Слово вчителя.
У кожної людини є душа і серце, у кожного народу – мова і пісня. Українська мова – одна з найбагатших мов світу. Вона не сирота, бо має багату слов’янську і світову славу. Наша мова не бідна, не криво уста. Їй властива надзвичайна мелодійність. Ця незбагненна душа нашої мови, як золотоносна річка, виблискує на хвилях народної пісні, переливається в душу нації, творить почуттєву нерозривність українського серця й української землі. Всі слова – це величезний скарб, ім’я якому лексика. Лексика буває активною і пасивною. Як це зрозуміти?
З плином часу окремі слова нашої мови поволі втрачають своє значення, рідше використовуються, стають застарілими. А інші, навпаки, з’являються в мові. Нові слова, які не стали загальновживаними, – неологізми.
Застарілі слова і неологізми становлять пасивну лексику нашої мови. Активна лексика – усі слова, які повсякденно вживаються у різних формах і стилях мовлення.



II. Вправи, що актуалізують опорні знання і містять пізнавальне значення, завдання, яке готує до свідомого сприймання відомостей про активну і пасивну лексику.

Вправа 1. Прочитати. Вказати авторські неологізми.
Збирають світлі золоті меди веселок рилі та прозорі бджоли. Небо розпросторилось високо, бджоли в квіткограєві гудуть. Ненавиджу темне життєве болото, я в душу таємне ловлю сонцезлото. Журавлиниться просинь, баболітиться осінь.

Словниковий диктант.
Метро, таксо бус, файл, дискотека, кіборг, СНІД, дискета, субсидія, принтер, факс, відеомагнітофон, плеєр, ксерокс, компакт-диск, космодром.
Завдання. Які з поданих слів відносно недавно були неологізмами, а сьогодні належать до загальновживаної лексики? Які слова є неологізмами дотепер?

Вибірковий диктант.
Виписати застарілі слова (історизми).
Тільки тупіт, пил над степом чистим. Все зникає і зринає знов: над списами гордо й урочисто плине малинова корогов. Тихо. Військо ніби на молитві, ніби ноги в землю уросли. Прапор, що водив у люті битви, у курінь козацький понесли. Тут вози і зброя, люди й коні. Вогнище. У казанах куліш. Янголами на святій землі просто неба розгорнувся кіш.

III. Розвиток зв’язного мовлення.
Роздивитися репродукцію картини І. Рєпіна “Запорожці”. Які застарілі слова (історизми) ви б використали, розповідаючи про зображене на картині? Записати ці слова. 3-4 з них увести в речення.
Для довідок. Кошовий, отаман, сотник, курінний, писар, каламар, кобза, каламсійка, китайка, жупан, свита, оселедець, самопал, пістоль.
Картка 1. Підкреслити застарілі слова. Пояснити вживання розділових знаків.
Хай Господь посилає нам мудрості й сили і хранить Україну нині, прісно й вовік. На прю! Без ляку і зневіри за правду, волю, за наш край! Люди добри! Пожалійте бідолашного піїту, що від горя, від наруги за слізьми не бачить світу. Ридван шестернею під’їхав до панського рундука. Річка свічадо своє розгорнула і красувалась, цвіла, усміхалась.
Картка 2. До поданих діалектичних слів дібрати синонімічні загальновживані.
Рихтувати, скрегулець, трудний, банувати, керниця, газда, ожіг.
Для довідок: готувати, яструб, втомлений, тужити, криниця, хазяїн, кочерга.
Вправа 2. У яких галузях науки вживаються наведені терміни.
Префікс, експедиція, радіус, кредит, реакція, гепатит.

Творча робота.
Вставити на місці крапок пропущені букви.
Гор..зонт, приват..зац..ія, електр..ка, Франц..я, істор..я, пенс..онер, бенз..н, ш..фр, Франц..я, істор..я, пенс..онер, мед..камент, кал..граф..я, в..зит, ієрогл..ф, Фінлянд..я, д..кц..я.

Вправа 3.
Подані слова записати у дві колонки: у першу – стилістично нейтральну лексику (вживається у всіх стилях мови). У другу – стилістично забарвлену (співвідноситься з певним стилем).
Піти, потеліпати, поскакати, довготелесий, високий, жебоніти, пудіти, говорити, голосний, промозкуватий, атрамент, чорнило, припущення, гіпотеза.


Словниковий диктант.
Граматика, фонетика, лінгвістика, диктант, діагональ, дієта, цистерна, еволюція, титан, ритміка, ефір, Венеція, Ніцца, Шіллер, комісія, чумна, бонна, беладонна.

Картка 5. Виділити неологізми.
На борту глайдера (космічного корабля) було кілька флаєрів, призначених для дослідження поверхні планет і картографування. Сичить “саркофаг”, піднімається атомний гриб,  і шкіриться СНІД, що збирає все ширші покоси.

Картка 6. Записати слова у дві колонки: в першу загальновживані, в другу – професійні.
Хліб, хата, рушник, молоко, книга, садок, поле, мартен, горно, лопата, ківш, кожух, радіо, термояд, мама, шпон, карниз, комбайн, трактор, борщ, шхуна, стержень, автобус, калина, шлак, обрубка, сестра, сіль.

Розподільний диктант.
Записати слова у дві колонки: в першу загальновживані, в другу – професійні.
Батько, олень, блюмінг, береза, вода, мартен, дно, телевізор, книга, стиснення, брат, лисиця, камінь, шлак, радість, олівець, земля, дорога, успіх, лиття.

IV. Підсумок.
Що називається активною і пасивною лексикою?

V. Домашнє завдання.
Скласти казку про архаїзми і неологізми.

Комментариев нет:

Отправить комментарий